Col·legi de Psicòlegs de Catalunya per al referèndum

21 de setembre de 2017

El Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya s’ha adherit al document “Col·legis Professionals i Associacions de Catalunya davant del referèndum”, a través del qual les institucions signants

  • Lamenten que aquest Referèndum no s’hagi pogut convocar de manera acordada.
  • Reconeixen el Parlament de Catalunya com la institució democràtica on es manifesta la voluntat popular del país.
  • Reiteren el seu suport al Dret a Decidir dels ciutadans de Catalunya.

copc.cat

 

 

 

“Situació política de Catalunya” – Xerrades gratuïtes per a gestionar les nostres emocions

20 de setembre de 2017

Per a tots aquells que estigueu a Catalunya, i tingueu mogudes emocionals per la situació política del moment, el nostre Centre organitza xerrades gratuïtes per ajudar-vos a gestionar i alliberar les emocions (ràbia, frustració, etc.) d’una manera adaptativa.

Aquestes xerrades tenen com a condició indispensable que “no es pot parlar de política, només sobre les emocions que estem tenint”.

Qui pot assistir-hi? estan pensades…

  • Per a tots els que sou partidaris de votar
  • Per a tots els que no sou partidaris de votar
  • Pe als que voleu votar Si
  • Per als voleu votar no.
  • Per als joves que es el primer cop que viviu una situació politica tant extrema
  • Per als no tant joves que heu viscut la dictadura i ara se us obren un altre cop antigues emocions.
  • Per a tu, mosso d’esquadra
  • Per a tu, guardia civil.
  • Per a tu ciutadà…
  • Per a tots

El Centre LluverasPsicologia organitzarà xerrades gratuïtes d’una hora i mitja cada dijous a les 19,30h sempre que hi hagi un mínim de 5 persones.

Lloc:  Sala de tallers del Centre, a la Rbla. Just Oliveras 48 4t 6B 08901 L’Hospitalet de Llobregat

Per assistir-hi s’ha de reservar abans a través del correu electrònic lluveraspsicologia@gmail.com (s’aniran fent grups a mida que hi hagi gent).

Violència masclista amagada

16 de setembre de 2017

La violència masclista està definida per les Nacions Unides com aquells actes (coacció, privació de llibertat, etc.) vers les dones i nenes que puguin tenir com a resultat un dany o patiment físic, sexual o psicològic per a la dona. (podeu consultar la wikipèdia)

Així doncs quan es diu la frase:

“M’obligaràs a fer allò que no vull fer”

El masclista s’està traient tota la responsabilitat de sobre i la delega a la dona: així, si ella actua malament, ell te dret a pegar-la!!!

Si algun dia has sentit aquest frase, o l’has dit, pensa-hi: cap comportament de la teva parella justifica, mai, mai, cap acte de coacció o violència, calen altres maneres per a resoldre-ho. Demana ajuda!!

 

 

Fotografia extreta de Liberoquotidiano

La força que té el grup

9 de setembre de 2017

 

 

 

 

Com millorar la nostra memòria – El Palau de la memòria

20 d'agost de 2017

Hi ha una tècnica molt curiosa que ens ajuda a millorar la nostra “memòria” i s’anomena “El Palau de la Memòria”.

Té els seus orígens en el segle V a.C. quan el poeta Simonides de Ceos de manera sorprenent es va adonar que va poder recordar la gent que estava asseguda en un banquet a Tesalia sense esforç i a més també recordava on estaven asseguts cada un d’ells. Per això se’l considera el creador d’aquesta tècnica.

El palau de la memòria és un truc o tècnica consistent en imaginar espais en què disposem els mots o frases que volem recordar. Es un mètode semblant a com funciona el nostre cervell i et permet ser l’”arquitecte” de la teva memòria: consisteix a vincular conceptes amb estances, així per exemple podem construir el nostre Palau de la memòria com vulguem.

Encara que el millor es imaginar un lloc conegut per nosaltres, posem ara un exemple, imaginem de moment un espai petit, per exemple una entrada d’una casa amb el seu rebedor que ens porta al menjador on hi ha 3 portes. Una d’elles va cap al bany, l’altre cap a la cuina i l’altre a l’habitació, que a més te un balcó.  Agafem una llista de coses que hem de recordar, i posem un o dos conceptes en cada habitació de les que hem imaginat.

Per ajudar-te a retenir-la has d’imaginar aquest objecte de la paraula que vols retenir amb una imatge que sigui ja per ella mateixa “atípica” (una caricatura, una posició sexual, uns colors molt vius, etc.) i cada objecte el poses a les habitacions:

Imagina’t que volem recordar la llista de la compra on hi ha plàtans, enciam, pollastre, etc.:  Sempre faràs el camí igual, començant per l’entrada, després al menjador, després a la cuina, etc. Imagina’t que a l’entrada de la casa, l’enciam es el que t’obra la porta, imagina’t aquest enciam, mira-li les fulles de l’enciam, quin tipus d’enciam es, si està mig pansit o no, etc. Tots els detalls.  Vas cap al menjador i t’hi trobes plàtans ballant per dins del menjador… mira els plàtans, els tipus de plàtans (si son gran, petits, verds o no etc.) tots els detalls, mira quants n’hi ha, etc.. . Després vas a la cuina i et trobes la cuina plena de pollastres corrent per la cuina, etc.

Recorda que quan et construeixis el teu “palau de la memòria” ha de ser un lloc conegut per a tu, i que poses les coses que has de recordar a dins de cada habitació en llocs també coneguts per tu i no posar-hi més de 8 o 9 objectes a cada estança.

Si has de recordar moltes coses, fes-te un conjunt de palaus de la memòria que no cal que siguin explícitament cases independents, poden ser habitacions: per l’experiència s’ha vist que es millor utilitzar cases o habitacions conegudes, d’amics, l’oficina de la feina, etc. Cada una d’aquestes cases o habitacions han de ser identificatives, o per cada membre de la teva família per exemple: la teva germana tindrà una habitació i allà hi tindràs els conceptes de química que vols recordar. a l’altre habitació, que serà la del teu avi hi hauran els conceptes d’informàtica que també has de recordar, i a l’altre habitació que serà la de la teva parella, hi hauran els conceptes d’aeronàutica que també hauràs de recordar, etc. O també pots fer habitacions per les teves aficions: l’habitació dels jugadors de futbol tindran els conceptes de química, i l’habitació de les músiques que t’agraden tindran els conceptes d’Informàtica, i l’habitació de les novel·les tindran els conceptes de… etc.

 

Aquí, si ja has provat aquest sistema i veus que et funciona, es pot passar al següent nivell:  posar més objectes identificats a cada una de les habitacions (dins l’habitació dels jugadors de futbol, a un jugador concret, li pots posar al costat una pilota, unes vambes un escut etc, i cada una d’aquesta coses pot tenir un concepte que has de recordar… etc.

I, ja saps que com tot, com més es pràctica més domini s’aconsegueix.

 

 

Com som? Reflexions després de l’atemptat de Barcelona

18 d'agost de 2017

Després d’aquest terrible atemptat d’ahir a Barcelona, ens preguntem, Com som?  Hi ha essers humans bons i n’hi ha de dolents. És així de simple?

Unes persones que poden fer una acció tant “dolenta”, son dolents i ja està? Si fos així, seria fàcil arreglar la societat:  els essers humans bons només haurien de matar o sotmetre als que son dolents i així aconseguiríem una societat en pau.

Però, no es això, no!!! el problema es més greu.

El problema es que tot esser humà te una part dolenta i una part bona. Per què a moments aflora la part dolenta i en d’altres aflora la part bona?

Se que molts dels que llegireu això d’entrada no compartireu aquest punt de vista.

Us poso aquí alguns estudis que demostren aquest aspecte fosc que tots tenim dins nostre:

Experiment Milgram: Estàs segur que tu no ho faries? en l’estudi demostra que les persones, la gran majoria seriem capaços de provocar descarregues elèctriques a una altra persona més enllà dels límits, encara que li féssim mal, només, segons diu Milgram perquè quan rebem ordres “delegem la responsabilitat” i no ens plantegem si fem be o no.

L’Experiment de la presó d’Stanford en l’experiment s’encarrega a un grup de persones perquè facin de presoners en una presó i un altre grup perquè facin de guàrdies. Els dos grup acaben integrant el seu rol de manera tant real que els que fan de guàrdies fan conductes sàdiques, d’abús d’autoritat.  L’experiment el van haver de suspendre, però una de les conclusions és que segons el rol que vius o que creus que tens pots arribar a fer conductes nocives cap als altres.

Així si acceptem que tenim aquesta part fosca tots nosaltres. I a més a més acceptem que quan tenim un conflicte mental, quan tenim pensaments oposats davant d’una decisió que potser no es correcte, ens veiem obligats a automotivar-nos i ens autojustifiquem per no estar en dissonància interna (vegeu  Teoria de la dissonància cognitiva“) la situació encara es complica més:

  •  Som capaços de fer coses dolentes
  • A més a més si les fem, ens autojustifiquem per no tenir un conflicte intern.

Així doncs, com podem evitar que hi hagi gent que pugui fer coses tant terribles com les que van fer ahir a Barcelona?  Que s’ha de fer? D’entrada seria fàcil, “educar” a l’individu!!. però serveix suficientment?

 

 

 

#totssombarcelona

 

 

 

 

 

Sense braç, Sense cama… ballet… art!

14 d'agost de 2017

“Alguna cosa ens limita i pensem que ens priva d’aconseguir el nostre objectiu? Potser ja ha arribat l’hora de trencar les pròpies barreres, perquè això ens permetrà fer coses tant impressionants com les que fan aquests dos ballarins”

Delfinoteràpia Si! o Delfinoteràpia No!

11 d'agost de 2017

La Delfinoteràpia és el tractament d’algunes malalties amb dofins. Té els seus orígens als anys 50 quan John Lilly es va adonar que els dofins tenien una influència en la part emocional de la ment humana. A través d’estudis va poder demostrar que els dofins es connectaven amb la men humana. Actualment, d’altres científics també, creuen que el so que pot emetre un dofí entrenat produeix a la ment humana una activació positiva en el sistema nerviós i al cervell humà.

Per l’altre costat però hi ha l’aspecte de si la delfinoteràpia es bona pel dofí.  S’ha pensat molt en els beneficis que produeix a la persona que està fent la teràpia, a la psique humana, etc, però, I els dofins? a ells els hi va be?

Tal com s’explica a la pàgina SOS Delfines els dofins quan estan en captivitat tenen canvis comportamentals que els provoca estrès (piscines petites comparat amb el seu medi natural, menys relació amb altres dofins, la musica forta dels espectacles, els fan entrenar, etc.). Hi ha estudis que confirmen que els dofins en captivitat no estan be, escara que estiguin molt ben cuidats.

Així mateix, pel que fa a la Teràpia assistida amb dofins expliquen que els beneficis que la persona obté no es correspon amb la realitat i no hi ha estudis científics que demostrin que la teràpia amb dofins tinguí un major efecte terapèutic en els humans que fer la teràpia amb animals domèstics (com gossos, gats, o cavalls). A part, es clar que perquè el dofí no tingui conductes agressives en molts casos se li dona medicació perquè estigui més calmat (en qualsevol moment el dofí pot rebre algun cop involuntari i respondre d’una manera agressiva). Podeu consultar l’informe ACCOBAMS (Acord de Mònaco per a la Conservació de Cetacis en el mar Negre, la mar Mediterrània y l’àrea Atlàntica adjacent),

Així mateix aquest altre estudi de la Universitat d’Emory, explica que després d’avaluar 5 estudis que s’havien fet valorant positivament la teràpia assistida amb dofins els investigadors hi van trobar molts errors científics i de mètode que posava en dubte la validesa.

Es interessant que ens preguntem si realment val la pena continuar maltractant els dofins per voler continuar aquest tipus de teràpia si els estudis confirmen que els resultats no son més bons que fent la teràpia amb altres animals.

 

 

 

 

 

Tallers al centre Lluveras de L’Hospitalet de Llobregat a partir d’octubre 2017

5 d'agost de 2017

Taller octubre/2017  per Aprendre a meditar i relaxar-nos.  Connectem amb el nostre interior

Per la Gemma Ruíz, Psicòloga i especialista en Intel·ligència Emocional.
Estructura del taller: 3 sessions d’una hora i mitja els dies 2, 9 i 16 d’octubre a les 18,30h..
Import total del taller  48 euros les 3 sessions
Lloc:  Rambla Just Oliveras 48 4art 6B 08901 L’Hospitalet de Llobregat

Proper taller novembre/2017  per Aprendre a interactuar amb l’entorn. Teatre Terapèutic

Per la Gemma Ruíz, Psicòloga i especialista en Intel·ligència Emocional.
Estructura del taller: 3 sessions d’una hora i mitja els dies 6,13, i 20 de novembre a les 18,30h.
Import total del taller  48 euros les 3 sessions
Lloc:  Rambla Just Oliveras 48 4art 6B 08901 L’Hospitalet de Llobregat

Proper taller desembre/2017  per Aprendre a gestionar l’estrès

Per la Gemma Ruíz, Psicòloga i especialista en Intel·ligència Emocional.
Estructura del taller: 3 sessions d’una hora i mitja els dies 4, 11 i 18 de desembre a les 18,30h..
Import total del taller  48 euros les 3 sessions
Lloc:  Rambla Just Oliveras 48 4art 6B 08901 L’Hospitalet de Llobregat

 

Que és la vida

18 de juliol de 2017

La vida és allò que et va succeint mentre t’obstines a fer altres plans

John Lennon

 

 

 

 

 

EMDR per tractar el TEPT en nens i adolescents

13 de juliol de 2017

L’EMDR ( Dessensibilització i Reprocessament mitjançant moviments oculars) es una eina que ajuda a processar els traumes d’una manera molt ràpida i efectiva.

Quan una persona ha estat exposada a alguna situació que pel motiu que sigui la seva ment ho ha viscut amb molt d’impacte (amb molta por, molta vergonya, molt dolor, molta impotència etc) la persona pot desenvolupar un TEPT (Trastorn d’Estrès Post Traumàtic) perquè la ment de la persona no sap com “processar” aquesta situació.

Us mostrem un nou estudi, aquest cop utilitzat per demostrar que l’EMDR en nens i adolescents es més efectiu que altres tècniques. La psicòloga clínica Carlijn de Roos va agafar un grup de 103 nens i adolescents que havien viscut una situació traumàtica (un Trauma com un accident de cotxe, una violació, un desastre natural, etc.) i els hi van fer teràpia amb EMDR arribant a la conclusió que la recuperació es molt més ràpida (2 hores i 20 minuts) i més duradora que fer-ho amb altres tècniques, un cop fet el seguiment després d’un any de la teràpia.

Si voleu consultar l’estudi : Wiley online Library  Traducció al castellà Articulo de De Roos EMDR (traduccion)docx
Si esteu interessats en fer teràpia amb EMDR podeu contactar a plluveras@gmail.com o al telèfon 600334250 (saber-ne  més )

Psicòleg a l’agost. Aquestes vacances tenim obert !

8 de juliol de 2017

Si estàs preparat per marxar de vacances potser aquesta noticia no t’interessa, però per tots aquells que us quedeu per aquí, i estigueu buscant un psicòleg, us informem que el nostre Centre de L’Hospitalet de Llobregat i de Barcelona estan oberts aquest estiu.

L’Hospitalet a la Rbla Just Oliveras 48 4art 4A 08901

Barcelona al c/Roger de Flor 45 08013 Barcelona

 

Contacta amb nosaltres al  600334250 (Pilar) o a través del correu plluveras@gmail.com

Por 13 razones – Assetjament escolar – l’Efecte Bola de Neu

15 de juny de 2017
Segona entrada sobre la Serie “Por 13 razones”, (vegeu la primera  Por 13 razones Parlar-ne o millor no parlar-ne!)

L’Efecte Bola de Neu, és el poder que s’autoatribueixen els que t’envolten per fer engrandir i riure’s duna etiqueta que t’han posat.  En l’últim capítol de la primera temporada Alexis Jones (founder of I am that girl & protecthe) explica com la protagonista Hanna Baker pateix aquest “Efecte Bola de Neu”

Quan la persona, l’adolescent, té aquella pressió per estar bé físicament, per estar guapa volent tenir una bona imatge i algú es passa fent comentaris d’aquesta persona menyspreant-la (per exemple dient-li que és una puta, o que ningú la voldrà mai.. etc) passes a estar etiquetada.
És a partir d’aquí que es produeix l’Efecte Bola de Neu:  s’està donant permís a la resta de gent, de companys, a què tractin a aquesta persona malament i ells responen contribuint a engrandir aquesta etiqueta (es passa a considerar a la noia o noi com un objecte sexual en comptes de com una persona humana). I mica en mica com una bola de neu que va rodant es va anat fent més i mes gran fins que ja no la pots aturar.

 

 

Por 13 razones – Parlem-ne? o millor no parlar-ne!

La Série de Netfilx està basada en el best seller de l’autor Jay Asher. Cada capítol de la 1a temporada revelen 13 de les raons per les quals Hannah Baker, la protagonista, es va suïcidar.

L’argument principal és el suïcidi, però hi ha altres temes també importants com l’assetjament escolar (en parlarem en una altra entrada) i abusos sexuals que porten a la protagonista al desenllaç final.

La sèrie, ha obert un debat de si és bo o no que els adolescents vegin la sèrie perquè pot influir de manera negativa en el seu comportament. Hi ha instituts de EEUU, d’Austràlia, etc. que han prohibit parlar-ne.

Però, no és bo que hi hagi debats sobre aquests temes?

L’objectiu de parlar-ne, no és tant veure el suïcidi com a una sortida resolutiva, sinó, poder adonar-nos que la base de tot està en aprendre a comunicar com ens sentim.

En un dels moments de la sèrie hi ha una expressió que diu

Quan l’emoció és té tant a dintre i costa tant expressar el que sents!!!!

És això, hem de potenciar la part de Comunicació Emocional: l’important és ensenyar a aquest noi o noia, ja des que és petit a què pugui i sàpiga expressar tot allò que li passa. Així s’aconseguirà poder ajudar més fàcilment i posar remei en aquells aspectes que es calgui.

Podeu veure la segona entrada comentant “Por 13 razones” l’Efecte bola de neu (assetjament escolar) .

Tallers d’Autoestima per a nens – Juliol 2017

11 de juny de 2017

Tallers per a nens de 8 a 12 anys per a enfortir la seva Autoestima

La psicòloga infantil Carmen Zapata impartirà tallers per a nens que tenen com a objectiu que els nens mentre juguen, aprenguin a enfortir la seva autoestima.

Els tallers seran d’un dia per setmana durant tot el mes de juliol. Els grups seran mínim de 6 nens i màxim de 8.

 

Els seus objectius específics son:

  • Mitjançant diferents dinàmiques i jocs d’interacció amb altres nens gaudirem d’un espai per a poder-nos conèixer una mica més, identificar els nostres punts forts i febles i descobrir que hi ha maneres de millorar en allò que ens costa més traient profit de les nostres habilitats i capacitats naturals.
  • De manera lúdica i entretinguda practicarem també les nostres habilitats socials i comunicatives, de manera que adquirirem estratègies per a sentir-nos més segurs en les situacions socials i aprendrem a expressar millor els nostres pensaments, desitjos i necessitats.
  • Compartirem experiències i posarem nom a les nostres emocions. Gràcies a la complicitat que es va creant a partir del joc i el diàleg espontani i sincer entre iguals sortirem enfortits  en autoestima i confiança.

El preu del Taller és de 75 euros per nen. El Taller es farà al c/ Roger de Flor 45 entresòl 3A escala B 08013 Barcelona  (a la seu de Respira)
Podeu reserva plaça trucant al telèfon de contacte 600334250 o enviant un correu a plluveras@gmail.com

 

Lluveras Psicologia
categories
arxiu
Demana visita