Conductes addictives. Les recaigudes

Eres fumador? bevies? menjaves compulsivament? prenies drogues?…., és a dir eres víctima d’una conducta addictiva? Ara ja et sembla que la tens controlada, i segur que la hi tens, però cal estar previngut.

Avui et volem recordar que en qualsevol moment pots patir una recaiguda (tornada a la conducta addictiva d’abans de forma regular, aquí no s’inclou una caiguda puntual i esporàdica), per això et volem recordar les causes principals de les recaigudes. Són les següents:

  • Els estats emocionals negatius: situacions en les quals pots experimentar un estat emocional, un estat d’ànim o alguns sentiments negatius.
  • Els conflictes interpersonals: situacions que inclouen un conflicte actual o recent associat a alguna relació interpersonal, és a dir vigila els problemes o entrebancs que et puguis trobar en la teva vida, com problemes a la feina, amb la família, amb els amics, etc. perquè et podrien portar a un estat emocional negatiu i tot junt podria ser la causa d’una recaiguda.
  • La pressió social: Situacions en les quals la persona respon a la influència d’altres persones (amics, companys de feina, la mateixa família, etc.). Si una persona és capaç de respondre eficaçment davant d’una situació de risc, la probabilitat de recaiguda és més baixa.

Per evitar les recaigudes hi ha diferents estratègies:

  • Tenir el màxim suport social, és a dir tenir els membres de la família i dels amics al teu costat i que et donin molt de suport.
  • Fer un canvi d’estil de vida: intentar desenvolupar una nova identitat social amb persones no consumidores, desenvolupant nous interessos i contactes socials i aprenent nous mètodes d’afrontar les emocions negatives.
  • Identificar els indicis interns i externs associats amb les urgències i les recaigudes per tal de poder aprendre a evitar-les (amb tècniques cognitives-conductuals). Cal preveure les situacions perilloses que et pots trobar, per exemple, si saps que anant amb un grup d’amics concrets arribaràs a estar molt a prop d’allò que et provocava la conducta addictiva, has d’intentar ser prou fort per saber dir no, i bona cosa és preveure les situacions a temps.

Les estratègies cognitives-conductuals són les més eficaces donat que intenten controlar els impulsos, proporcionar estratègies per afrontar-los, ajudar a saber prendre decisions correctes. S’utilitza l’entrenament d’habilitats (t’ensenyen a reaccionar davant de les situacions millorant la teva manera d’actuar i desenvolupar-te), la reestructuració cognitiva (t’ajuden a reestructurar el teu pensament perquè no sigui negatiu) i el canvi en l’estil de vida.

És molt important que identifiquis les teves emocions i aprenguis que segons siguin unes o unes altres et pot portar a la recaiguda, i que per tal d’evitar-ho has d’aprendre a afrontar-les.

Etiquetat amb: ,
Publicat a salut

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*

Consultes gratuïtes de Logopèdia
Ens podeu fer consultes gratuïtes de Logopèdia infantil o d'adults aquí

Les respostes us les donarà la Carla Contreras, Logopeda del centre Lluveras Psicologia
categories
Canal del Youtube
Consulteu mes videos en el nostre Canal
arxiu