Com controlar la ira

Com comentava a un post anterior, el primer pas per a resoldre qualsevol conflicte és acceptar-lo. Sempre que sentim que ens enfadem, ens n’adonem que ens estem resistint o oposant a una situació, circumstàncies o persones. S’ha d’acceptar que el passat ja ha passat i no es pot canviar, que no es pot canviar la conducta dels altres ni controlar els seus pensaments i decisions. L’acceptació significa que som capaços de pensar amb serenitat, veure les coses amb claredat, crear varies opcions i prendre les millors decisions. També és important no aferrar-se a les coses, s’ha de ser conscient que la relació amb totes les coses de l’entorn canvia i no sempre com un espera.

Hi ha una ira que s’anomena “ira justificada” que està recolzada pels propis judicis de valor, tu tens la raó i els que han fet les coses malament han de ser castigats. És fer de policia, cuidar dels desprotegits, identificar-te amb la víctima… seria un bon exemple aquesta pregunta: “Que potser déu t’ha donat permís per ser el policia de l’univers?”

El primer pas és reconèixer a aquesta enemiga emocional. Significa aprendre a ser conscient d’un mateix, a observar amb suavitat i sense tensió els pensaments i sentiments propis mentre sorgeixen. S’aconsegueix a base de pràctica. Quan apareix la ira no ens hi hem d’implicar ni alimentar-la, recordeu que nosaltres no som la nostra ira ni les nostres emocions, separeu-les i concentreu-vos en la calma, la pau interior.
És molt important veure d’on procedeix la ira, com apareix a la nostra ment.

Quatre camins per alliberar-se de la ira:
– Primer camí: autodomini.
o La autoconsciència: ser més conscient d’un mateix farà que puguis reconeixer la ira als primers passos, com la irritació.
o El reconeixement: ets responsable de crear aquesta irritació davant alguna situació o persona concreta.
o L’acceptació: no rebutgis la irritació, accepta que existeix. L’hi pots dir “hola ira, has tornat”, ja que si intentes resistir-te la reforçaràs.
o El distanciament: “conversar” amb la teva ira ja fa que es distanciï, tu crees les emocions i al observar-les desapareixen. Limita’t a observar-la amb distància.
o La sintonització: el lloc més tranquil és la teva consciència. A través de la respiració o la meditació pots arribar a la consciència.

Aquests cinc passos s’han d’anar fent mica en mica. Al principi no ho podràs aplicar a totes les situacions reals, però pots practicar 5 minuts al dia a reflexionar sobre els passos anteriors. Per exemple: “Quan en David ha entrat a l’habitació he sentit com em començava a irritar, me n’he fet responsable i no la he projectat cap a ell. Però, en comptes d’acceptar la presència de la ira, m’he resistit i l’he acabat reprimint. Ara entenc perquè ha augmentat. Demà m’hauré de centrar en el pas de l’acceptació.”

Segon camí: canviar les set formes de la ira, transformar-les. Les velles ferides i diferents situacions de la vida poden crear diferents tipus de ira que actuaran primer a la teva consciència i després a través de la conducta.
o La irritació: apareix quan les coses no succeeixen prou ràpid (l’ordinador es bloqueja, el cotxe de davant va lent, algú va picant amb els dits a la taula…). S’ha de cultivar la paciència i l’acceptació que cada un de nosaltres té el seu propi ritme i el seu propi pas per la vida. Posa’t a picar també amb els dits a la taula o demana que ho deixin de fer.
o Frustració: apareix quan les coses no passen com un voldria. Accepta que les coses han anat així, comprèn la situació, treballa amb ella i aprèn del que ha passat. Accepta les coses tal com són. Respon de manera proactiva amb el present i no de manera reactiva contra el passat.
o Rencor: quan penses que algú s’ha portat malament amb tu. Recorda que depèn de tu que les altres persones et facin mal.
o Ressentiment: la crees cap als que et sembla que t’han insultat o ofès, o quan enveges a alguna persona. No són les paraules dels altres les que t’han afectat, sinó el que tu has fet amb aquestes paraules. Has d’aprendre que el que et diguin t’entri per una orella i et surti per una altra. Imagina que la persona que t’està insultant està a dins d’un pot de vidre i que mou els llavis però no la pots sentir. Si enveges a algú, deixa de comparar-te i d’aspirar a ser com ell. Tu no pots ser ningú més que tu mateix.
o Menyspreu: al deixar-te portar pels judicis de valor i desaprovar profundament les accions dels altres. Separa a la persona de l’acció i recorda que les accions sorgeixen de les seves idees. Segurament haurà après falses idees (com les que hem comentat anteriorment). No pots controlar als altres, així que deixa els teus judicis de valors. No l’aprovis ni la desaprovis. Limita’t a observar-la i procurar trobar la reacció més proactiva, més positiva.
o Odi: quan decideixes que algú és la reencarnació del mal o molt malintencionada. Mira com et deixes esclavitzar emocionalment per l’objecte del teu odi. No et deixa ser feliç. Considera el seu odi i les seves accions com un crit demanant ajuda, amor, atenció…
o Ràbia: apareix al acumular ira en resposta a accions d’altres que consideres obstructives o intimidadores (com la conducció agressiva). En aquest cas és important seguir la teràpia i treballar tots els passos comentats.

– Tercer camí: “i què?”. Hi ha determinades situacions que son les que més ens molesten:
o El teu jefe l’hi dona el lloc que tu aspiraves a un altre
o La teva parella t’acaba de deixar
o El teu equip ha tornat a perdre
o Quan anaves pel carrer t’han robat
o Un company de feina t’està emprenyant a propòsit
o Els polítics menteixen,…

I què? Quan això succeeix? El lloc de treball encara no te l’havien donat, no te l’havien promès, la teva parella té dret a fer la seva vida encara que no sigui amb tu, la teva vida és molt més que un equip de futbol, tu crees la teva vida i no és un equip de futbol que dóna sentit a la teva vida,… Totes les coses tenen la seva alternativa. Quan et succeeixi alguna cosa que no t’agrada pensa… “i què?”

– Quart camí: idees per lliurar-te de la ira…
o Accepta les coses tal com són: les coses son així i enfadar-se no solucionarà res.
o Concentra’t en el futur: el passat és com un arxivador, et passaries el dia amb el cap dins d’un arxivador? Concentra’t en un futur on tot anirà bé..
o Observa, espera i llegeix: mirant les notícies pots intentar descobrir quina situació conflictiva ha causat la ira de les persones que hi apareixen. No jutgis, t’ajudarà a comprendre millor als altres i a tu mateix.
o Dóna’t un consell a tu mateix: imagina’t que aconselles a algú que està decidit a fer-se mal, què l’hi diries per què ho deixi de fer? Per què deixi de tenir aquest hàbit? Aprofita per apuntar-t’ho.
o Retira’t quan sigui necessari, encara que hi estiguis físicament: en una reunió, a la cuina, manté la calma. Estigues atent, distanciat però disponible i implicat. Tu ets l’amo de les teves respostes.
o Adquireix una actitud positiva: troba un moment a la teva vida per dedicar temps i energia de manera positiva, que sigui impossible enfadar-se.
o Buscar la causa: quan sentis una emoció, intenta trobar la causa i com ha aparegut. Així aprendràs a veure com a apareix la teva ira.
o Desintoxicar-te: deixa de tractar amb persones negatives, que es queixen, protesten,… És el seu problema no el teu.

Font: Transformar la ira en calma interior – Mike George

Publicat a general
2 comentaris a “Com controlar la ira
  1. nuitari ha dit:

    Jo respecte les persones que m’han fet mal penso que són tant insignificants que no són prou dignes per tanta atenció i que el millor per a mi és ignorar-les completament.

    No sé si m’explico.
    Què en penses d’aquest pensament?

  2. psicopract ha dit:

    Si realment et funciona ho pots fer servir, l’únic que has de tenir en compte és de no arribar a menysprear a les altres persones, no crear una reacció negativa.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*

Consultes gratuïtes de Logopèdia
Ens podeu fer consultes gratuïtes de Logopèdia infantil o d'adults aquí

Les respostes us les donarà la Carla Contreras, Logopeda del centre Lluveras Psicologia
categories
Canal del Youtube
Consulteu mes videos en el nostre Canal
arxiu