Et deixes influir per la publicitat? Psicologia social

Els experts en publicitat es dediquen a buscar les maneres per convèncer als altres i com aconseguir que arribin a fer el que ells volen. En psicologia social s’analitzen aquestes tècniques. Hi ha sis principis d’influència :

  • reciprocitat (tractem a la gent segons ella ens tracta),
  • que el producte sigui escàs (es valora més),
  • validació social (tendència a actuar com els altres),
  • autoritat (ens sentim que tenim l’obligació d’obeir al que mana),
  • simpatia (fem el que vol la gent que estimem),
  • coherència (volem que les nostres accions siguin coherents amb allò que hem fet anteriorment),

Comentarem ara les tres tècniques principals que es basen en els principis psicològics del compromís i la coherència per aconseguir l’acceptació :

-Tècnica del “peu a la porta” : Exemple : es demana a un barri alt de la ciutat que deixin col·locar a la porta de cada casa un cartell de 8 cm. que posa “al volant sigues prudent”. La majoria diu que sí. Al cap de dues setmanes es demana que deixin col·locar un gran cartell molt cridaner i poc estètic sobre el mateix tema. La majoria de gent també accedeix. Per què? Els experts diuen que les persones que han cedit, es veuen com posseïdores d’aquesta “idea”, com si elles compartissin el que posa en el cartell i es veiessin en l’obligació de continuar fent propaganda.

-“Legitimació de favors insignificants” : Exemple : es demana un euro (una quantitat ridícula) per una ajuda benèfica com si aquesta aportació fos importantíssima. La persona acaba donant més diners que els que li demanen (estan treballant l’autoconcepte que té la persona que es sentirà com un “garrepa” si no accedeix a la petició que li fan).

Tècnica de “la bola baixa” : Exemple : Una agència de viatges t’ofereix un viatge de 15 dies al Carib tot pagat per 300,00 euros. Tu no tenies pensat anar al Carib, però veus l’oferta i la trobes tant bona que abans d’anar a l’agència a contractar el viatge comences a lligar tots els teus plans per mirar si el podràs fer, un cop decidit vas a l’agència, el treballador t’ensenya l’hotel, el lloc etc. Un cop decideixes que acceptes, llavors no pot ser, t’has d’allotjar en un altra hotel, a 60 km de la platja, etc. Al final contractes un viatge al Carib per 800,00 euros. L’explicació és que encara que “una bola baixa” destrossi la base del que volem fer, és molt difícil que canviem d’opinió.

Molts estudis han comprovat l’eficàcia d’aquestes tècniques.

Ara quan aneu a comprar alguna cosa, ja podeu pensar quina tècnica estan utilitzant amb vosaltres i si us convé deixar-vos influir.

Bibliografia : Psicologia social  (J. Francisco Moral y C. Huici ) (M. Moya, E. Gaviria, M. López-Sáez, E. Noúvilas)

Etiquetat amb: ,
Publicat a social
3 comentaris a “Et deixes influir per la publicitat? Psicologia social
  1. Miquel ha dit:

    Si m’interessa em deixo influir. Depen del que m’ofereixin. A un tiramissu bo no li dic que no. Tot depen. Jo també estudiaria els gustos de les persones

  2. garmir ha dit:

    Hola:
    Un blog molt interessant.
    S´ha de tenir força mental per no caure en les temptacions de la publicitat, jo resisteixo.

  3. Judith ha dit:

    Una cosa que faig al supermercat quan veig una oferta, és pensar si sense la oferta també compraria el producte. La majoria de vegades la resposta és que no, amb la qual cosa deixo estar el producte.

    Pel que fa a actuar com els altres, ja des de nena, si per algun motiu alguna cosa es posava de moda, tendia a no voler-ne saber res. No és que funcionés sempre, però em va anar molt bé com a adolescent per a no mirar la telebrossa de moda com “gran hermano” o similars.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Consultes gratuïtes de Logopèdia
Ens podeu fer consultes gratuïtes de Logopèdia infantil o d'adults aquí

Les respostes us les donarà la Carla Contreras, Logopeda del centre Lluveras Psicologia
categories
Canal del Youtube
Consulteu mes videos en el nostre Canal
arxiu